جمعه 10 فروردین 1403
EN

حج تمتع

سیر کارشکنی های عربستان در مسیر پذیرش حجاج ایرانی از زبان رئیس سازمان حج و زیارت

• 25 خرداد 1395
  • 07:39
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 501 بازدید
  • Article Rating
رئیس سازمان حج و زیارت در نشست کارگزاران زیارتی استان تهران که روز شنبه 22 خرداد ماه در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، فرآیند فعالیت های سازمان حج را طی حدود 6 ماه اخیر برای اقامه فریضه حج هموطنان که نهایتاً بخاطر کارشکنی طرف سعودی منجر به محرومیت حجاج ایرانی از حضور در مراسم حج سال جاری گردید ، برای مدیران و عوامل شرکت های زیارتی تهران تشریح کرد .

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت؛ مهندس سعید اوحدی در این خصوص بیان کرد: مقامات عربستان ادعا می کردند حج از مسائل سیاسی و روابط دوجانبه جداست و از حضور ایرانیان در حج استقبال می کنیم اما رفتارشان در عمل دقیقاً مغایر با این شعار بود و اساساً توان و قصد پذیرش سفیران کشورمان در موسم حج را نداشتند .

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: عربستان می خواست جلوی حجاج ایرانی را بگیرد ولی هزینه این امر را بعهده جمهوری اسلامی بگذارد لذا از روی صداقت عمل نکرد.

مهندس اوحدی خاطر نشان کرد: قطعاً شرایط خاص منطقه و رویدادها و تحولات اخیر در منطقه در تصمیم گیری عربستان نسبت به حضور حجاج ایرانی تأثیر داشت و بنوعی تسویه حساب سیاسی را در دستور مذاکرات حج قرار داد چنان که سایه مسائل سیاسی و منطقه ای بر مذاکرات حج کاملا مشهود بود .

وی یادآور شد: طبق دعوت رسمی باید 17 دی ماه سال گذشته برای مذاکرات به عربستان سفر می کردیم و قبل از آن هم زائران را فراخوان کردیم، ولی چند روز پیش از ماجرای سفارت عربستان در تهران وزیر حج عربستان نامه دادند که سفر هیأت دو ماه به تعویق افتاده است سپس تاریخ 19 اسفندماه را تعیین کردند در حالیکه روابط سیاسی دو کشور قطع بود و سیاست عربستان بر افزایش تنش و عدم اراده برای پذیرش حجاج و کارشکنی موذیانه در این مسیر بود . با این حال ما خود راموظف به تلاش برای اقامه حج کردیم زیرا حج را متعلق به خدا و مردم می دانیم .

این مقام مسئول عنوان کرد: هیات برای عزیمت در تاریخ جدید (نوزدهم اسفندماه 94) آماده می شد اسامی 8 نفر را ارسال کردیم آنها با پیامک خبر دادند که ویزای اعضای هیات در دبی آماده است ولی وقتی نماینده سازمان حج مراجعه کرد، سرکنسولگری عربستان در دبی اظهار داشت که هماهنگی لازم با وزارت خارجه عربستان انجام نگرفته و هیچگونه دستورالعملی برای صدور ویزای هیأت ابلاغ نگردیده لذا بدلیل عدم صدور ویزای هیأت سفر انجام نگردید.

مهندس اوحدی ادامه داد: در این فاصله مکاتبه با وزارت حج را ادامه و عزم جدی خود را نشان دادیم. این بار برای 26 فروردین ماه سال جاری تاریخ دادند . نماینده ای از سوی هیأت به دبی سفر کرد که با ویزای 5 نفر موافقت شد .

وی اضافه کرد: در این سفر متاسفانه با تعمد حداقل آداب سیاسی در ارتباط با هیأت انجام نگرفت و فضای ملاقات و مذاکره را بسیار سنگین و امنیتی ترتیب دادند . عمدتاً بحث ویزا و پرواز و نگرانی از تأمین امنیت زائرین عزیز را مطرح کردیم و 20 راهکار در راستای افزایش ضریب امنیتی حجاج ارائه دادیم . آنها برای ویزا و پرواز حرف های نشدنی می زدند و خدمات کنسولی را هم روشن نکردند و متن را با ادبیات تحکمی آماده کردند . بعلاوه 11 عنوان محدود کننده برای برنامه های فرهنگی و اجرایی در متن تفاهم نامه آوردند لذا بدلیل نداشتن راهکار مشخص برای ویزا و پرواز در خواست کردند که دو روز بازگشت را به تأخیر بیاندازید ولی هفته آینده مجدداً برای ادامه مذاکره به عربستان سفر کنید.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: مجدداً برای اثبات عزم جدی در اقامه واجب شرعی و حق مسلم زائرین طی نامه ای موضوع تأخیر سعودیها و آمادگی برای امضای قرار دادی مشابه سال پیش را اعلام نمودیم، ولی خبری از سفر دوم نشد تا اینکه این مدت 45 روز بطول انجامید و پنجم خرداد امسال را برای دور بعدی مذاکره تعیین کردند .

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در این فاصله جلسات شورای عالی امنیت ملی جهت بررسی نحوه تأمین و تضمین امنیت حجاج و عزت و کرامت آنها تشکیل شد و همچنین شورای عالی حج نیز جلسه گذاشت و در همین مدت زمان نیز همراه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خدمت برخی مراجع عظام رسیده و گزارش سفر اول را تقدیم و رهنمود گرفتیم . بعلاوه نامه ای شامل 11 راه کار مشخص جهت تأمین امنیت خطاب به طرف سعودی تنظیم کردیم اما جنگ روانی عربستان همچنان ادامه داشت حتی در مساله انجام پرواز از داخل کشورمان قول هایی را که به مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران داده بودند بار دیگر نقض کردند . ضمن اینکه دراین فاصله وزیر حج عربستان هم تغییر کرد.

مهندس اوحدی گفت: دور دوم مذاکره پنجم خرداد ماه با وزیر جدید حج و عمره انجام شد . این بار با سناریوی جدید و با تغییر رفتار و جبران بی ادبی های گذشته عمل نمودند. مجدداً بر لزوم تأمین امنیت زائرین همچنان پافشاری و به مسائل فرودگاه ورفتارهای خارج از احترام به میهمان در برخوردهای مأمورین خصوصاً مبادی ورودی در فرودگاه ها وگرفتن لپ تاپ و قرآن کریم و همچنین خطبه های تحریک آمیز علمای وهابی و برنامه های رسانه ای علیه شیعه و ایرانی ها اشاره کردیم .

رئیس سازمان حج اضافه کرد: در این جلسه نامه حاوی راهکارهای امنیت حجاج را ارائه دادیم. پیگیری مسائل کنسولی تحت پوشش سفارت سوئیس را مطرح نمودیم و خواستیم که آنها نیز در این مورد با کشور سوئیس قرارداد مکتوب منعقد کنند و شماره نامه را در متن توافقنامه قید کنند .

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: سعودی ها مسئله ویزا و پرواز را حل کرده بودند اما بحث کنسولی راه به جایی نبرد و از 11 بند ممنوعیت هایی که قبلاً در متن آورده بودند کماکان 5 بند حذف نشده وجود داشت.

مهندس اوحدی گفت: سعودی ها صراحتاً اعلام نمودند که با توجه به اینکه واژه امنیت زائر برای کشور عربستان بار سیاسی دارد لذا هیچکدام از راهکارهای پیشنهادی شما در خصوص تأمین امنیت و یا تضمین عزت و کرامت زائرین را نمی توانیم در متن تفاهمنامه لحاظ کنیم. مجدداً تأکید شد که در صورتی که متن مشابه سالهای قبل را تنظیم نماید با لحاظ نمودن پیشنهادات ارائه شده آماده امضاء تفاهمنامه هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: در شرایطی که در حال بررسی و اصلاح متن بودیم و در مکه بسر می بردیم یکباره سعودیها کنفرانس خبری وسیعی ترتیب دادند و رسانه های وابسته اعلام کردند که بالاخره ایران در مقابل مقررات عربستان در زمینه حج گردن خم کرد و به شرایط ما تن داد . با وزیر حج تماس گرفتیم. وزیر حج که دچار سردرگمی جدی شده بود عنوان کرد که من هم از این کنفرانس مطبوعاتی خبر نداشته ام و حتما پیگیر می شوم.

وی توضیح داد: قرائن و شواهد بیانگر افشا شدن سناریوی از پیش طراحی شده ای بود که نه تنها سعودی ها اراده ای برای پذیرش زائرین ایرانی نداشتند بلکه می خواستند هزینه های این محرومیت را نیز به ایران تحمیل نمایند.

رئیس سازمان حج بیان داشت: وزیر حج عربستان همچنان بر یک نکته تاکید می کرد که شما این متن را به همین شکل که تنظیم شده امضاء کنید من قول می دهم در موسم حج همکاری لازم را داشته باشم. به ایشان گفته شد چه تضمینی برای قول شفاهی شما وجود دارد . وزیر حج سابق نامه مکتوب زد که ویزای هیات در دبی آماده است ولی سرکنسولگری شما صراحتا اعلام کرد که ما از وزارت خارجه دستور می گیریم و شما هم نتوانستید کاری کنید.

وی افزود: بهرحال نظر هیأت بر این بود که هر چه هست باید در توافقنامه درج شود و چیزی بعنوان قول شفاهی معنا ندارد . با این اوصاف دو روز فرصت دادیم که متن کامل و دقیق شود و روز جمعه هفتم خرداد ماه به ایران برگشتیم که آنها نیز همان شب بیانیه دادند که ایرانی ها از امضای قرارداد حج خودداری کرده اند .

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بعد از دو روز بیانیه سازمان نیز متضمن فرایند کارشکنی و تسویه حساب عربستان در حج منتشر گردید. گفتنی است آقای ایاد مدنی دبیر کل سازمان همکاری های اسلامی در این مرحله دخالت کردند اما بعلت عدم تحقق پیشنهادها و مطالبات ارائه شده تلاش ایشان نیز راه بجایی نبرد.

مهندس اوحدی در خاتمه حضور کارگزاران زیارتی در برنامه های عتبات خصوصاً اربعین را ضامن نظم و ارائه خدمات شایسته به زائرین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خواند و گفت : نظر کمیته ثبت نام و اعزام ستاد اربعین بر این است که از سامانه سماح در ویزای اربعین استفاده شود .