جمعه 10 فروردین 1403
EN

حج تمتع

رئیس سازمان حج در جمع سفرای کشورهای اسلامی:کارشکنی های عربستان مانع حج زائران ایرانی شد

رئیس سازمان حج در جمع سفرای کشورهای اسلامی:کارشکنی های عربستان مانع حج زائران ایرانی شد

رئیس سازمان حج و زیارت در جمع سفرای کشورهای اسلامی به بیان کارشکنی های های عربستان در برنامه حج ایرانیان پرداخت و گفت: هیأت ایرانی در مذاکرات متعدد، خواسته های مشروعی را از طرف مقابل طلب کرد اما مقامات عربستان با کارشکنی های مختلف موجب شدند که زمان از دست برود و در نهایت مانع حضور زائران ایرانی در حج امسال شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت مطابق ماه مبارک رمضان هر سال، امسال نیز ضیافت افطار مجمع جهانی اهل بیت(ع) شامگاه شنبه 29 خرداد 1395 در باشگاه دیپلماتیک تهرانبه افتخار سفرا و نمایندگان کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد که سفراء، کارداران و اعضای نمایندگی های کشورهای مسلمان و نیز جمعی از شخصیت های فرهنگی و بین المللی ایران شرکت کردند.


مهندس سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در این مراسم به بیان کارشکنی های عربستانی ها در برنامه حج زائران ایرانی پرداخت و گفت: هیأت ایرانی در مذاکرات متعدد، خواسته های مشروعی را از طرف مقابل طلب نمود اما مقامات عربستان با کارشکنی های مختلف موجب شدند که زمان از دست برود و در نهایت مانع حضور زائران ایرانی در حج امسال شدند.

مهندس اوحدی در این مراسم که با حضور سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از شخصیت های علمی و فرهنگی کشورهای مسلمان برگزار شد ، گزارشی به زبان انگلیسی از تلاش های هیئت حج جمهوری اسلامی ایران برای اعزام زائران به حج و اقامه این فریضه ارائه کرد و گفت: علی رغم اینکه طرف ایرانی موضوع حج را به عنوان یک فریضه و واجب شرعی با تمام قوا دنبال می کرد، اما کارشکنی های طرف سعودی منجر به محروم شدن زائران ایرانی از این حق شرعی و اقامه این واجب الهی گردید.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: عربستان با این اقدامات خود سد راه زائران خانه خدا شد و صد عن سبیل الله کرد و با این اقدامش ظلم بزرگی به زائران روا داشت اما طرف سعودی علی رغم همه کارشکنی ها تلاش کرد با فرافکنی و هجمه های تبلیغاتی و جنگ رسانه ای ، ایران را در این قائله مقصر جلوه دهد که تلاش هایش نافرجام ماند.

وی ادامه داد : در مذاکرات اخیر وزارت حج و عمره عربستان نشان داد که اختیاری برای تغییر متن قرارداد ندارد و همه تصمیم گیری های حج در دیگر دستگاه های این کشور بویژه وزارت کشور و وزارت امور خارجه عربستان گرفته می شود و نگاه آنها به حج نگاهی سیاسی است.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: به سعودی ها گفتیم همان متن تفاهم نامه ای که حاصل تجربه بیش از 20 سال است را بیاورید تا امضا کنیم اما آنها قرارداد یکطرفه ای که با لحنی تحکم آمیز تنظیم شده بود را مقابل ما قرار دادند که مغایر با حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی بود و حاضر به تغییر آن نبودند.

وی در سخنانش با تبیین کارشکنی های عربستان در خصوص حج زائران ایرانی گفت: عربستان مسائل حج را با مسائل سیاسی در آمیخته بود اگر اینگونه نبود چرا 5 ماه تأخیر در برگزاری مذاکرات حج بوجود آورد؟ عربستان می خواست با وقت کشی مسئله حج زائران ایرانی را با چالش جدی مواجه کند و در نهایت طرف ایرانی را در این مسئله مقصر جلوه دهد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: عربستان که ادعا می کند خدمت به همه زائران بیت الله الحرام را افتخار خود می داند چرا در برخورد با مسائل حج زائران کشورهای مختلف تبعیض قائل شدو با این اقدامات خود مانع حضور زائران ایرانی در مراسم حج شد؟

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بیت الله الحرام متعلق به همه مسلمانان است و حق همه مسلمانان مستطیع جهان است که در مراسم حج ابراهیمی حضور پیدا کنند . حج کنگره ای برای نمایش وحدت میان جمعیت مسلمین از اقصی نقاط جهان است و هیچ جریان و هیچ حکومتی حق ندارد مانع حضور مسلمانان در این ضیافت عظیم الهی شود.

رئیس سازمان حج در سخنانش با اشاره به آیاتی از قرآن بیان کرد: سعودی های با کارشکنی های خود مانع حضور زائران ایرانی در حج شدند که این اقدام آنان مصداق بارز «صد عن سبیل الله» است و طبق وعده قرآن عذابی سخت در پی خواهد داشت.

این مقام مسئول در سخنانش اظهار داشت: در نگاه جمهوری اسلامی ایرانی روابط سیاسی از مسائل حج جدا است . ما همه تلاش خود را کردیم تا این فریضه و واجب الهی اقامه شود اما سعودی ها با دخالت مسائل سیاسی در حج، مانع حضور زائران ایرانی در این ضیافت عظیم الهی شدند.

رئیس سازمان حج در سخنانش گفت: دولت عربستان در خصوص مانع تراشی برای حضور زائران ایرانی باید پاسخگوی همه کشورها باشد بدلیل اینکه یکی از اهداف این فریضه الهی برقراری وحدت در میان جمعیت مسلمین جهان است.

وی در سخنانش به وقوع فاجعه تلخ و غمبار منا که منجر به شهادت بیش از هفت هزار تن از زائران کشورهای مسلمان گردید اشاره کرد و گفت: با سوء مدیریت و بی تدبیری مسئولین حج و دولت عربستان زائران خانه خدا در لباس احرام به شهادت رسیدند که مقامات عربستان بابت این فاجعه از ملت های مسلمان عذرخواهی نکردند و هنوز این کوتاهی و قصور سعودی ها از اذهان مردم دنیا پاک نشده است.

حضرات آیات، حجج اسلام و آقایان «تسخیری» و «نواب» اعضای شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، «شیخ الاسلام» معاون بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی، «بروجردی» رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس، «ذوالنوری» نماینده مردم قم در مجلس، مهندس «اوحدی» رییس سازمان حج و زیارت، «حبیبی» دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، «آقامیری» رییس مؤسسه تبیان، معاونان و مدیران کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، «تبرائیان» و «متکی» معاونان بین الملل سابق و فعلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مدیران عالی رتبه وزارت امور خارجه از شرکت کنندگان ایرانی این ضیافت بودند.

«حجت الاسلام والمسلمین اختری» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، «صلاح الزواوی» سفیر دولت فلسطین و شیخ السفراء حاضر در ایران و مهندس «سعید اوحدی» رییس سازمان حج و زیارت در این ضیافت به ایراد سخن پرداختند.

امتیاز به خبر :

آرشیو اخبار