سازمان حج و زیارت شرایط و تعهدات پوشش بیمه حجاج سال جاری را اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت ، با توجه به انعقاد قرارداد گروهی بیمه درمان، عمر، حادثه، مسئوليت (بار) زائرین تمتع سال 1396 با شرکت سهامی بیمه ایران ، شرایط و تعهدات بیمه مذکور به شرح ذیل جهت اطلاع مدیران محترم کاروانها و زائرین گرامي حج امسال اعلام می گردد:
1) بیمه عمر، حوادث و درمان (سرمایه و تعهدات)
1-1) در صورت فوت به هر علت هر یک از بیمه شدگان پرداخت غرامت به مبلغ 200,000,000ريال
1-2) در صورت فوت بیمه شدگان در اثر حادثه پرداخت غرامت به مبلغ 2.500,000,000 ريال
1-3) بدیهی است در صورت فوت بر اثر حادثه هر یک از بیمه شدگان در طول مدت قرارداد میزان غرامت فوت 2.700,000,000 ريال می باشد.
1-4) در صورت بروز حادثه منجر به نقص عضو و یا از کار افتادگی دائم و کامل پرداخت غرامت مبلغ 2.500,000,000 ريال
1-5) در صورت بروز حادثه منجر به نقص عضو و یا از کار افتادگی دائم و جزئي پرداخت غرامت حداكثر تا سقف مبلغ 2.500,000,000 ريال
1-6) در صورت بستری شدن بیمه شده در مراکز درمانی ایران به علل بیماری یا حادثه در زمان پوشش بیمه ای، پرداخت خسارت تا سقف 200,000,000 ريال
1-7) هزینه مراجعت زائر بیمار یا مصدوم از ایستگاه پروازی به شهر محل اعزام با ارائه رسید معتبر از محل بند 1-6
1-8) هزینه مراجعت زائر فوت شده از ایستگاه پروازی به شهر محل اعزام با ارائه رسید معتبر از محل بند 1-1
1-9) مدت پوشش هر یک از بیمه شدگان (زائرین، عوامل ستادی ، عوامل اجرایی ، روحانیون و کادر پزشکی ) 48 ساعت قبل از اعزام تا 72 ساعت پس از مراجعت خواهد بود. در صورتی که زائر در عربستان بیمار یا مصدوم گشته و بر اثر آن به ایران مراجعه و به مراکز درمانی مراجعه نماید تا دو هفته پس از بازگشت تحت پوشش خواهد بود.
1-10) پرداخت هزینه های درمان سرپایی و پاراکلینیکی بعلت بیماری یا حادثه همانند انجام نوار قلب، رادیولژی، آزمایشان اورژانس، گچ گیری و نظایر آن تا سقف 20.000.000 ريال امکان پذیر می باشد.
1-11) پرداخت هزینه های درمانی بیمار یا مصدومی که به دلیل بیماری یا حادثه در بیمارستان بستری و تحت درمان قرارگرفته و با نظر پزشک معالج خویش ترخیص گردیده است لیکن به منظور ادامه درمان حداکثر تا مدت 90 روز از زمان وقوع بیماری یا حادثه قادر به انجام هزینه و یا بستری در مراکز درمانی خواهد بود و پس از آن پوشش بیمه ای نامبرده امکان پذیر نخواهد بود.
1-12) پرداخت هزينه انتقال بيماران حادثه ديده از ناحيه شكستگي ستون فقرات ،لگن و فمور در هنگام عمليات حج ، پس از ترخيص از بيمارستان جهت انتقال به مكه ، مدينه یا جده حداكثر تا سقف 400 ريال سعودي .
1-13) بیمه گر متعهد گردیده نسبت به تهیه اقلام تدارکاتی، تبلیغاتی و فرهنگی زائرین حج تمتع مانند جاکفشی، جای گذرنامه، بروشورهای تبلیغاتی ، پوستر اقدام نماید.
1-14) هزینه های مربوط به حمل و نقل بیماران در عربستان از کاروان تا بیمارستان ها ( براي بيماراني كه نياز به بستري شدن دارند ) یا تهیه داروهای مصرفی زائرین با دستور پزشکان مرکز پزشکی حج كه در ليست داروهاي مركز پزشكي نمي باشد تا سقف 200 ريال سعودی از طریق بیمه گر قابل پرداخت می باشد. (مشروط بر تائيد مركز پزشكي حج )
تبصره: مدیران محترم کاروانها می بایست با ارائه مشخصات زائر اعم از نام و نام خانوادگی، شماره کاروان نسبت به پرداخت هزینه مذکور (بند 1-12) و (بند 1-14) اقدام و نهایتاً از طریق امور مالی دفتر نمایندگی سازمان در عربستان یا ستادهای مکه و مدینه با ارائه مدارک مثبته نسبت به تسویه حساب اقدام خواهند نمود.
1-15) شرکت بیمه ایران متعهد گردیده نسبت به استقرار آمبولانس در ایستگاه های پروازی پرترافیک بصورت دائمی و در ایستگاه های دارای ترافیک پایین بصورت آنکال با تجهیزات مناسب در زمان رفت و برگشت زائرین جهت ارائه خدمات درمانی و انتقال بیماران به بیمارستان های کشور تا پایان عملیات تمتع اقدام نمایند.
2) بیمه مسئوليت (بار) تعهدات و پوششها
2-1) اموال هر نفر از زائرین تمتع سال 1396 در زمان رفت تا مبلغ 10,000,000 ريال تحت پوشش بیمه می باشد.
2-2) اموال هر نفر از زائرین تمتع سال 1396 در زمان برگشت تا مبلغ 20,000,000 ريال تحت پوشش بیمه می باشد.
2-3) حداکثر تعهد بیمه گر در طول مدت اعتبار این قرارداد 8,000,000,000 ريال می باشد. بدیهی است این اعتبار بین کلیه زائرین مالباخته تقسیم خواهد شد.
2-4) خسارت دوربین فیلمبرداری و عکسبرداری پس از کسر استهلاک تا سقف 8,000,000 ريال از سوی بیمه گر پرداخت خواهد شد و برای گوشی تلفن همراه غرامتی پرداخت نخواهد شد.
2-5) بار هر یک از زائرین از زمان رفت و تحویل بار به فرودگاه و تا زمان برگشت و تحویل بار به ایشان در فرودگاه ایران تحت پوشش بیمه می باشد.
تبصره 1:لازم بذكر است مسئوليت بار زائرين كه در زمان رفت يا برگشت از عربستان تحويل شركتهاي هواپيمايي شده و در ازاء آن تگ بار به زائرين تحويل گرديده با شركت هاي هواپيمايي بوده و شركت بيمه گر نسبت به اين لوازم تعهدي نخواهد داشت . فلذا نياز است زائرین گرامي نسبت به اخذ لوازم كامل خود از شركتهاي هواپيمایي توجيه شوند.
تبصره2: در صورت مفقودی اشیاء و لوازم می بایست مشخصات زائر و لوازم مفقود شده به اطلاع ستادهاي مستقر در مكه مکرمه و مدينه منوره يا دفتر نمايندگي سازمان در عربستان يا مديريتهاي حج و زيارت استان هاي سراسر كشور اطلاع رساني گردد . واحدهاي مذكور پس از ثبت اطلاعات فوق در سايت بيمه زائرین تمتع سال 1396 و چاپ فرم از سايت مربوطه به مالباختگان تحويل خواهند نمود . فرم چاپ شده پس از تائيد ستاد مکه مکرمه یا مدینه منوره و همچنین دفاتر حج و زیارت استانها در شهرستانها و اداره رفاه در تهران قابل ارائه به شركت بيمه و اخذ خسارت مي باشد . مضافاً اينكه مدت زمان لازم براي ارائه گزارش (فرم اشياءگمشده) به شركت بيمه حداكثر از زمان برگشت به ايران حداکثر 3 ماه مي باشد .
تبصره3: وجوه نقد، طلا، جواهرات ، اوراق بهادار، سمعك ، عينك ، ساعت مچی، کالسکه بچه، ویلچر، دارو و مواد غذائی، گوشی تلفن همراه، عطر و ادوکلن و هر آنچه که ماهیت بار ندارد از تعهدات بیمه گر خارج بوده و جبران خسارت نخواهد شد.
تبصره4: به منظور جلوگیری از بروز اختلاف و اعتراض زائرین معزز الزامی است قبل از اعزام کاروان، مواردی که جزء استثنائات قرارداد بوده و قابل پرداخت نمی باشد به درستی و به دقت به زائرین اطلاع رسانی شود و همچنین از تأیید فرم هایی که در آن موارد فوق الذکر درج گردیده خودداری بعمل آید.