پنجشنبه 01 آذر 1403
EN

خبرگزاری

رئیس سازمان حج نحوه خدمات رسانی به حجاج و پیگیری امور حادثه دیدگان فاجعه منا را گزارش داد

590
0

رئیس سازمان حج و زیارت روز گذشته در جلسه دیدار مسئولان حج با رهبر معظم انقلاب اسلامی اقدامات صورت گرفته در حج امسال و همچنین پیگیری وضعیت آسیب دیدگان فاجعه منا را گزارش داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی روز گذشته(دوشنبه 27 مهرماه) در جلسه دیدار مسئولان و دست اندرکاران حج ابراهیمی با رهبر معظم انقلاب اسلامی که بمنظور ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در حج امسال و همچنین پیگیری وضعیت آسیب دیدگان فاجعه منا برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش و همچنین تسلیت عروج آسمانی جمع کثیری از زائران ایرانی در روز عید قربان و در لباس احرام ، گفت: در همان ساعات اولیه وقوع فاجعه تلخ منا و علیرغم در گیر بودن تمامی عوامل اجرایی در روز عید قربان برای خدمات رسانی به حجاج، با بسیج همه امکانات بیش از 100 نفر از زائرین عزیز مصدوم، بطور معجزه آسایی نجات یافتند.

وی افزود: طی هماهنگی با برادر عزیز و بزرگوارم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای قاضی عسکر، ستاد بحران پیگیری این حادثه با همدلی و همکاری صمیمانه همه عزیزان بعثه و سازمان حج ، در همان روز حادثه تشکیل شد .

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد : ماموریت مهم مستندسازی این فاجعه نیز به کمیته ای با همین عنوان واگذار شد تا با هماهنگی کمیته امور حقوقی، پیگیریهای بعدی را دنبال کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: از آنجا که در همان لحظات اولیه حادثه، بدلیل مفقود شدن تلفن همراه زائرین، هیچگونه امکان تماس برای این عزیزان فراهم نبود، لذا 10 تیم جستجو، با مدیریت مرکز پزشکی حج و زیارت و مراجعه حضوری به بیش از 155 بیمارستان و مراکز درمانی توانستند ظرف مدت 4 روز، گزارش روشنی از وضعیت بیش از 300 مجروح حادثه را تهیه نمایند. عمق فاجعه بحدی بود که بسیاری از مجروحین، بدلیل کمبود امکانات به بیمارستانهای جده، مکه و حتی طائف هم منتقل شده بودند.

مهندس اوحدی عنوان کرد : چهار کمیته تفحص ، متشکل از عزیزان ایثارگر، با برنامه ریزی دقیق و تلاش غیرقابل توصیفی، ظرف مدت سه هفته، پیکرهای مطهر جان باختگان عزیزمان را از میان بیش از 5 هزار جسد موجود در سردخانه ها، که بدلیل شرایط نگهداری، وضعیت بسیار تلخ و نامناسبی داشتند، شناسائی و با هماهنگی کمیته پشتیبانی، پیکر 399 تن از این عزیزان را به کشور انتقال دادند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در تیم شناسایی و تفحص عزیزانی حضور داشتند که بعضا 48 ساعت خواب به چشمانشان نرفت تا شاید با شناسایی پیکری دیگر، مرهمی بر تألم خاطر و اندوه خانواده های داغدار این عزیزان گذارند.

اوحدی به حضور در جمع بازماندگان و کاروان های داغدار فاجعه منا حاضر در سرزمین وحی اشاره کرد و گفت: حضور در کاروانهای داغدیده و جمع خانواده های مظلوم مصیبت زده این فاجعه ، درسهای بزرگی برایمان داشت.شنیدن سوز دل مادر بزرگواری از مهاباد، که سه برادرش را در مقابل دیدگان خود از دست داده بود اما همچون کوه صبری، از پایبندی به ارزشها سخن می گفت و یا روبرو شدن با پدر سالخورده ای که با اشکهای حلقه زده در چشمانش، با غرور از ایثار فرزندی درد دل می کرد که با نجات پدر، خود در زیر موج سنگین جمعیت جان داده بود را پاسخی نداشتیم، مگر، نگاهی بهت زده و متحیر به این اسطوره های صبر و اشک دیدگانی که شاید فقط احساسات درونمان را منتقل می کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت به ادامه روند پیگیری وضعیت مفقودان ایرانی فاجعه اشاره کرد و بیان داشت: به هرحال با توجه به خاتمه یافتن عملیات میدانی مقرر گردید، پیگیری های جدی به منظور تعیین وضعیت 36 تن از عزیزانی که اطلاعی از آنها در دست نیست، با مسئولیت دستگاه دیپلماسی کشور ، همکاری پزشکی قانونی و سازمان حج در قالب کمیته مشترکی بصورت مستمر صورت پذیرد.

اوحدی در بخش دوم سخنان خود اقدامات صورت گرفته در حج امسال را گزارش داد و عنوان کرد: همانگونه که استحضار دارند عملیات انتقال زائرین عزیز در قالب 455 کاروان و از 19 ایستگاه پروازی انجام پذیرفت و معدل تأخیر 12 دقیقه ای پروازهای رفت و برگشت وضعیت بهتری را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

وی افزود: بر اساس توصیه های حضرتعالی مبنی بر ایجاد خلاقیت و نوآوری در حوزه های مختلف، امسال تلاش شد تا با رونمایی از نرم افزارهای جدیدی در حوزه های ثبت نام، تدارکات و تغذیه ، امداد و گمشدگان و حتی ذابحین تحول کیفی در ارائه خدمات ایجاد شود.

رئیس سازمان حج ادامه داد : امسال با برنامه ریزی انجام شده 62 درصد زائرین در قالب کاروان های مدینه قبل به حج مشرف شدند همچنین بر اساس تنظیم جداول پروازی، تمامی پروازهای برگشت حجاج از مدینه منوره به شرکتهای هواپیمائی داخلی واگذار گردید که موجب جلب رضایت زائرین و صرفه جوئی در هزینه ها شد .

اوحدی به برنامه ریزی های صورت گرفته برای ارائه خدمات پزشکی به بانوان زائر در حج امسال اشاره کرد و توضیح داد: با افزایش 60 درصدی اعزام پزشکان متخصص زن ، تمامی خدمات درمانی مورد نیاز بانوان زائر توسط پزشکان مربوطه ارائه گردید و همراهی پزشکان در زمان وقوف اضطراری تا جمرات، همچنین آماده بودن درمانگاههای ویژه بانوان در منا، نقش موثری را در تأمین رضایت و سلامت این عزیزان داشت.

مهندس اوحدی در خصوص نوآوری های صورت گرفته در حوزه خدمات حمل و نقل و امداد حجاج گفت: با پیگیری مستمر کمیته حمل و نقل و راه اندازی 3 ایستگاه جدید برای زائرین ایرانی، زمان انتظار ، در ایستگاههای اتوبوس منتهی به حرم به حداقل رسید ضمن آنکه با اجرای طرح امداد ویلچر ، روزانه بیش از 1500 زائر عزیز سالمند از آخرین ایستگاههای اتوبوس ، به حرم و بالعکس انتقال داده می شدند.

وی در ادامه به خدمات رسانی به زائران در ایام تشریق اشاره کرد و گفت: طی قراردادی با طرف های سعودی امسال برای نخستین بار از خدمه زن برای نظافت محیطی خیمه های بانوان زائر ایرانی در منا و عرفات استفاده شد تا بدین ترتیب مشکل دیرنیه محدودیت تردد این عزیزان در محدوده خیمه هایشان برطرف گردد.

اوحدی در خاتمه گزارش داد: بر خلاف سال های گذشته که زائرین از ساعات اولیه صبح روز هشتم ذی الحجه و با اضطراب در لباس احرام ساعت ها منتظر عزیمت به صحرای عرفات می شدند، امسال با برنامه ریزی منظم تری انتقال عمده زائرین بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء و پس ازصرف شام در کمال آرامش صورت گرفت.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آرشیو اخبار