رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد : حجاج دارای شرایط خاص، بیماران ،افراد دارای وابستگی های دارویی و یا مشکلات جسمی در قالب پروازی فوق العاده روز جمعه به کشور باز می گردند.
علی رضا رشیدیان در جلسه شورای برنامه ریزی بعثه در مکه مکرمه افزود :عملیات بازگشت حجاج کشورمان از روز شنبه 16 ذی الحجه برابر با 26 مرداد بر اساس برنامه اعلامی از سوی کشور میزبان آغاز می شود.
وی اظهار کرد : در این میان به منظور تسریع در بازگشت حجاجی که شرایط ویژه دارند با هماهنگی هیات پزشکی حج نسبت به شناسایی و معرفی این افراد اقدام شده تا کنون بر اساس اعلام هیات پزشکی 32 نفراز این بیماران و افراد دارای شرایط خاص شناسایی شده اند که در قالب این پرواز به تهران منتقل می شوند.
وی در ادامه با اشاره مراسم حج امسال و بویژه ایام تشریق گفت : برای خدمات رسانی مطلوب به زائران حج تمتع امسال از ماهها قبل کار فشرده ای انجام و تلاش شد در ایام تشریق که اوج این مراسم است این خدمات دهی به صورت منسجم و مطلوب تری نسبت به سالهای قبل انجام شود.
وی با بیان اینکه امسال با تغییر مدیریت ، موسسه مطوفین زائران ایرانی عملکرد متفاوتی با گذشته و همکاری خوبی در بحث خدمت رسانی به زائران ما داشتند ،افزود : در این راستا خدماتی که باید به زائران ما داده می شد در 100 بند تنظیم و تدوین شد که 40 بند آن مربوط به عرفات و 60 بند خدمات مربوط به حوزه منا بود و بر اساس آن اقدامات پیگیری شد.
وی اظهار کرد : امسال خیمه ها و چادرهای عرفات و منا را زودتر از سالهای گذشته تحویل گرفتیم و ضمن توزیع بین مدیران ،بازیدهای میدانی هم قبل از شروع عملیات از آنها انجام و همه امور کنترل شد.
وی با بیان اینکه امسال 121 هزار متر مربع زمین برای نصب خیمه ها در اختیار ما قرار گرفت ، افزود : ظرفیت خیمه ها در عرفات از 50 تا 375 نفر متفاوت بود و در منا هم 5 هزار و 408 چادر 16 متر مربعی توزیع شد که یکی از مشکلات اصلی ما در مشاعر ، کمبود جا بود.
رشیدیان اظهار کرد : اما در حوزه تغذیه و تدارکات هم امسال به گونه ای برنامه ریزی شد که مشکل خاصی نداشتیم و آب و یخ و غذای زائران به بهترین شکل تامین شد چنانکه 32 دستگاه تریلی قبل از ورود زائران به مشاعر مقدسه ، آب مورد نیاز را منتقل کردند و طی توافقی یخچالهایی را برای نگهداری اقلام لبنی و آب در این مناطق مستقر کردیم.
وی با بیان اینکه در مجموع امسال شرایط بهتری فراهم شد ، افزود : طی این ایام به طور متوسط روزانه بالغ بر 180 هزار پرس غذا در دو وعده ناهار و شام و 90 هزار پرس در وعده صبحانه سرو می شد .
به گفته وی، همچنین برای ایامی که زائران عازم رمی جمرات می شدند با توجه به گرمای هوا به منظور جلوگیری از گرمازدگی، توزیع آب و خرما در مسیر جمرات برای زائران انجام شد و سه تریلی آب در مزدلفه نیز ذخیره کردیم که نیازی به استفاده از آن نشد.
به گفته وی ، در شب دهم ذی الحجه نیز 88 هزار بطری آب در مزدلفه بدون هیچ ازدحامی بین زائران توزیع گردید و در مجموع روند انجام امور از نظم مناسبی برخوردار بود.
وی تصریح کرد : زائران ما با کمترین مشکل برای رمی جمرات اعزام شدند و مشکل خاصی در این رابطه در روزهای یازدهم و دوازدهم نداشتیم.
وی با اشاره به وظایفی که در حوزه نقل ترددی در سه بخش طراحی شده بود ، سامانه هوشمند نقل ترددی را در تنظیم وهماهنگ کردن بخش های مختلف و مدیریت آنلاین امور وخدمات دهی مناسب بسیار موثر خواند وافزود : این موضوع بر نظارت و رفع مشکلات حین عملیات حتی در حوزه فعالیت هیات پزشکی هم آثار خوبی در بر داشت.
وی در موضوع قربانی هم گفت : با پیش بینی ها 86 هزار و81 کوپن توزیع شد که 85 هزار و670 مورد از قربانی ها در روز دهم ذبح شد و در روز یازدهم هم 411 قربانی داشتیم که مجموعا به 86 هزار و 81 مورد رسید.
وی از دیگران خدماتی که در این ایام در منا و عرفات ارائه شده خدمات راهنمایان زائر دانست و افزود : در این رابطه امسال کار در دو بخش ساماندهی و برنامه ریزی شد بخشی اختصاصا برای جمرات و بخشی چادرهای منا که تجربه خوبی بود و با همکاری همه نیروها از جمله همکاران حوزه نمایندگی ولی فقیه که در لباس راهنما فعالیت کردند تلاش خوبی برای هدایت و راهنمایی زائران انجام شد.
وی با بیان اینکه فقط شب دهم ذیحجه سه گمشده داشتیم که روز بعد در مکه پیدا شدند ، افزود : خدمات هیات پزشکی حج و زیارت هم قابل تقدیر است ودر عرفات از هفتم ذیحجه فعال بودند و در مزدلفه هم با آمبولانسها خدمت رسانی می کردندو حضورشان در رمی جمره با کاورهای خاص در کنار زائران بسیار مطلوب و دلگرم کننده بود.
وی عنوان کرد : آنان در طول مسیر هر جا نیاز بود خدمات را به زائران ارائه می کردند و در بیمارستان و مطبها در مکاتب هشت گانه این خدمت رسانی بی وقفه انجام شد.
وی تصریح کرد : همه بخش ها ، گروه ها از مدیران و خدمه کاروان ها و مجموعه ها تا واحدهای مختلف حمل و نقلی ، اسکان ، راهنمایان زائر، پزشکی و غیره تلاش کردند در یک کار منسجم و هماهنگ شرایط نسبتا مطلوبی را از نظر دریافت امکانات و خدمات برای زائران فراهم کنند که قابل تقدیر است.