چهارشنبه 06 تیر 1403
EN

خبرگزاری

آنچه باید زایران کشورمان در موسم حج تمتع بدانند؛ جزییات ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مدینه منوره و مکه مکرمه

53
0
در موسم حج تمتع 1403 خدمات بهداشتی و درمانی زیادی در مدینه منوره و مکه مکرمه صورت می گیرد که آگاهی زایران نسبت به آن می تواند تاثیر گذار باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ این خدمات بهداشتی و درمانی در مدینه منوره و مکه مکرمه به شرح ذیل است:

**خدمات بهداشتی و درمانی در مدینه منوره:

در شهر مدینه علاوه بر درمانگاه اصلی که در منطقه العوالی مدینه قراردارد و مقر اصلی مرکز پزشکی می باشد، دو درمانگاه نیز برای ویزیت زائران ایرانی وجود دارد. یک درمانگاه 24 ساعت و یک درمانگاه 16 ساعته .
-درمانگاه 24 ساعته در هتل دره امجاد السلام در منطقه مرکزی می باشد و دارای متخصص طب اورژانس، پزشک عمومی و خدمات پرستاری می باشد.
- درمانگاه 16ساعته ( از ساعت 8 صبح الی 24 شب ) در هتل حیات جراند بر پا شده است و دارای پزشک عمومی و خدمات پرستاری می باشد.
-مدیران کاروان های حاضر در مدینه در صورت نیاز زائران به پزشک و خدمات درمانی ، ابتدا به این مراکز مراجعه می نمایند. در صورتی که بیمار نیاز به خدمات و درمان بیشتر داشته باشد، به درمانگاه اصلی مرکز پزشکی که در منطقه العوالی شهر مدینه تجهیز شده است، ارجاع داده می شود. در این مرکز، متخصص طب اورژانس، متخصص داخلی، متخصص زنان و متخصص روانپزشکی وجود دارد و بیماران نیازمند به بستری، خدمات تخصصی و مراقبت های پرستاری، دریافت می نمایند.
-بدلیل محدودیت های موجود، در درمانگاه های مذکور، فقط خدمات اولیه پزشکی شامل ویزیت عمومی و بیماریهای داخلی ارائه می گردد و بیماران نیازمند به خدمات جراحی و یا مراقبت های ویژه به بیمارستان های عربستان در شهر مدینه انتقال داده می شوند . در صورت حادثه، تصادف، سکته مغزی ، مدیر مجموعه یا کاروان می بایست با شماره تلفن 997 ( اورژانس عربستان ) تماس حاصل نماید تا بیمار حادثه دیده به بیمارستان عربستان منتقل گردد. در این موارد ، لازم است مشخصات بیمار به مرکز پزشکی در شهر مدینه اعلام گردد تا پزشک عرب زبان مرکز پزشکی جهت پیگیری های بعدی ، اقدامات لازم را بعمل آورد.



**خدمات بهداشتی و درمانی در مکه مکرمه:

بیمارستان مرکز پزشکی در منطقه عزیزیه واقع در ساختمان جوهره معاد قراردارد و مقر اصلی مرکز پزشکی در شهر مکه می باشد . در این بیمارستان، پلی کلینیک تخصصی به همراه بخش های بستری مردان و زنان، سی سی یو، آزمایشگاه، داروخانه، رادیولوژی، واحد امداد و انتقال ،آمبولانس و دندانپزشکی ( برای موارد اورژانسی ) وجود دارد.
-تمام هتل ها دارای مطب برای ویزیت بیماران و در اختیار قرار دادن دارو می باشند . در ضمن، پنج درمانگاه تخصصی در هر منطقه وجود دارد که خدمات تخصصی ارائه می نمایند. در این درمانگاه ها، متخصص طب اورژانس ، تکنسین دارویی و خدمات پرستاری وجود دارد. درمانگاههای تخصصی راه اندازی شده در 5 منطقه مکه مکرمه، برای سهولت تردد و خدمات رسانی مطلوب راه اندازی شده که شامل درمانگاه شماره یک در هتل میدان، درمانگاه شماره دو در هتل لولو مفتی، درمانگاه شماره سه در هتل العلیان الماسی، درمانگاه شماره چهار در هتل ارکان بکه و درمانگاه شماره پنج در هتل کدی تاور می باشد.
-در مناطق پنج گانه علاوه بر درمانگاه تخصصی ، یک مطب هم در یکی از مجموعه های پر جمعیت منطقه علاوه بر ویزیت و تحویل دارو، خدمات تزریقات توسط پرستار خانم نیز انجام می دهد. هتل الروایه در منطقه یک، هتل سناف ان در منطقه دو، هتل ورقان النور در منطقه سه، هتل سمات الخیر در منطقه چهار و هتل سنودالمعالی در منطقه پنج.
-قابل توجه اینکه به ازای هر 500 زائر، یک پزشک در مطب هتل به خدمت رسانی می پردازد و افزایش خدمات درمانی و زمان آن منوط به ظرفیت هتل می باشد. در هتل هایی با یک نفر پزشک، خدمات 8 ساعت انجام می گیرد و در هتل هایی با دو نفر پزشک نیز خدمات 16 ساعت و در هتل هایی با 3 پزشک نیز خدمات 24 ساعت انجام می گیرد.
-در مکه مکرمه ، فقط بیماران نیازمند به خدمات جراحی و ICU ، به بیمارستان های عربستان انتقال داده می شوند . لذا در صورت حادثه، تصادف و سکته مغزی، مدیر مجموعه یا کاروان می بایست با شماره تلفن 997 ( اورژانس عربستان ) تماس حاصل نماید تا بیمار حادثه دیده به بیمارستان عربستان منتقل گردد. در این موارد ، لازم است مشخصات بیمار به مرکز پزشکی در شهر مکه اعلام گردد تا پزشک ایرانی( رابط عرب زبان) جهت پیگیری های بعدی ، اقدامات لازم را بعمل آورد.
-در صورت نیاز به ارجاع بیمار به درمانگاه های تخصصی مرکز پزشکی در شهر مدینه و مکه ، پرداخت کرایه تاکسی منوط به ممهور کردن برگه های ارجاع می باشد. مطابق بند 18 آیین نامه مالی ابلاغی به مدیران مجموعه ها، می بایست فرم پزشک ارجاع دهنده، در درمانگاه و یا بیمارستان مهر گردد . فرم تایید شده مذکور، به نماینده بیمه تحویل و مبلغ پرداخت شده ( تا سقف 200 ریال برای هر زائر در طول سفر) تحویل مدیر مجموعه خواهد شد.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آرشیو اخبار